Blodpudding med kesosallad

De flesta av oss är nog mest vana vid att äta blodpuddingen skivad och stekt med lingonsylt. Blodpuddingen är dock en kameleont som kan tillagas på många olika sätt. Varför inte testa att woka den med olika grönsaker eller koka den i mjölk? Jag måste erkänna att jag gillar min blodpudding skivad och stekt men jag varierar gärna tillbehören, det kan bli allt från äpplen till avokado till bacon.

Tre kuriosa du kanske inte visste om blodpudding:
1. Den går att frysa i 3-4 månader.
2. Den går att äta rå/ostekt.
3. Den går bara att köpas hel, skivor får man göra själv.



Blodpudding med kesosallad och lingonsylt (2 personer)

1 förpackning blodpudding
2 mindre morötter eller 1 stor
1½ dl keso
1 msk rapsolja
lingonsylt
  • Hetta upp en stekpanna med oljan i.
  • Skiva blodpuddingen och stek den några minuter på varje sida.
  • Skölj och skala morötterna, riv dem grovt på ett rivjärn.
  • Blanda de rivna morötterna med keso.
  • Servera blodpuddingen med kesosalladen och lingonsylt. Ett hårt bröd till är riktigt gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0