Plättar såsom min far, Armas gjorde dem

När jag var liten åts det mycket ordentlig husmanskost; potatis och fisk, potatis och kött, potatis och korv, potatis och ja man kan nog säga potatis. Men ibland kunde min potatisälskande far, Armas chocka oss och göra plättar. Plättarna serverades med massor av strösocker, det knastrade när man åt dem. Både roligt och gott tyckte jag som barn.
Hur det kom sig att de alltid skulle ätas med socker vet jag inte riktigt men jag gissar att det kommer från tiden i Finland då livet var tuffare och den här rätten såg som lyx. Sedan var min far en gottegris, även om han aldrig skulle ha erkänt det.
 
Som sagt, varsågod, här är en del av min "barndoms-mat".
 
 
 
Plättar såsom jag åt dem när jag var barn

6 dl mjölk
4 dl vetemjöl
3 st. ägg
1 msk rapsolja ev mer rapsolja till stekning
  • Blanda mjölk, vetemjöl, ägg och olja väl i en bunke. Rör om tills smeten är slät.
  • Hetta upp en stekpanna, vill du, kan du ha i lite mer olja innan du steker plättarna så fastnar de inte.
  • Grädda plättarna några minuter på varje sida.
  • Servera med mycket socker på Armas vis.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vega Brännvall

Hejsan har du bakrecept minus ägg När jag var liten så åt vi också plättar med socker på. Det var så roligt att komma från skolan och få ny gräddade plättar

Svar: Hej Vega!Ska tänka på att lägga ut några bakrecept utan ägg :)
/Maggan
None None

2013-12-19 @ 22:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0