Egen smaksatt kvarg

Jag måste erkänna att förutom mjölk till kaffet så finns det alltid kvarg i vår kyl. Jag är en stor konsument av den varan och jag har den i nästan allt; i smoothies, plättar, när jag bakar eller så gör jag en egen smaksatt variant till frukost, mellanmål eller som efter träningsmål.
 
Det finns ju självklart att köpa färdig smaksatta men jag blir lätt less dem. Att göra egen smaksatt kvarg är absolut inte svårt och det bästa är att du kan variera smaken i det oändliga. Testa dig fram till din favorit; jordgubbar, hallon, vinbär, blåbär, björnbär, mango, passionsfrukt.... listan kan göras lång.
 
Maggans jordgubbskvarg
 
Naturell kvarg
Jordgubbar
Mald vanilj
ev. lite honung
 
  • Mosa jordgubbarna grovt i en skål.
  • Blanda jordgubbarna, kvarg och lite mald vanilj och honung.
  • Smaka av.
  • Använder du frysta bär kan det behövas lite mer honung då de är lite syrliga.
  • Servera med bär och frön.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0